AKU-center Højagergaard

Mulighederne i Aktivitets- og samværstilbud

Det centrale i vores tilbud er, at den enkelte bruger oplever at være en del af et socialt fællesskab og har en meningsfuld hverdag med gode aktiviteter. Det øger livskvaliteten. Men vi er også optaget af at skabe udvikling og læring, der kan bidrage til at øge brugernes livskvalitet i bredere forstand. Derfor er vores tilbud helhedsorienteret og består af alt fire grundsten:

Socialt liv

Gode og sjove oplevelser sammen med andre, at være en del af et socialt fællesskab og have følelsen af at være vigtig for andre er afgørende for menneskers livskvalitet.

Det afspejler sig både i vores hverdag, hvor vi hver dag har fællesspisning i kantinen og faste kaffepauser på værkstederne, ligesom vi også har ugentlige idrætsaktiviteter såsom svømning, sport og petanque. Vi gør også et stort nummer ud af at fejre fødselsdage og jubilæer for at sætte den enkelte i centrum.

Derudover tager vi på udflugter, både store udflugter for alle og i mindre grupper for et eller enkelte værksteder. Udflugterne kan fx være en tur til stranden eller Frilandsmuseet.

Det sociale liv viser sig også ved vores mange gode traditioner. Vi holder julefrokost og sommerfest og bidrager til gårdens forskønnelsesdag på tværs af værksteder og stu. Ligeledes er den årlige sommerudflugt blevet en populær tradition for de brugere, der kommer i sommerferien. Her kører vi ud i naturen og udforsker udflugtsmålet, tænder op i grillen og spiser pølser og is.  

Sundhed

Sundhed har betydning for både helbred, livskvalitet, funktionsniveau - og egen følelse af mestring. Derfor er kost, motion og livsstil også en del af vores helhedsorienterede tilbud.

Vi har bl.a. udarbejdet en kostpolitik, der handler om at sikre en sund kantine, tilbud om frugt/grønt hver dag, begrænsning af fedt og sukker i hverdagen og retningslinjer for fest og fejring.

Vi arbejder desuden med det pædagogiske måltid, dvs. måltidet som en social ramme, der styrker fællesskab, og hvor der er sammenhæng mellem mad, måltid og pædagogik.

Herudover har vi idræt og andre sportslige aktiviteter hver mandag og onsdag, hvor vi opfordrer alle til at forlade deres værksteder 1-1,5 time for at bevæge sig og dyrke samvær på tværs af værkstederne. Idrætsaktiviteterne kan fx være: Fodbold, svømning, dans, petanque, floorbal, atletik, kroket, dart, gåtur. 

Kompetencer

Målet er, at vores brugere opnår så selvstændig en livsførelse som muligt – og ikke mindst at de udvikler et positivt syn på sig selv. Derfor arbejder vi også med udvikling af personlige og sociale kompetencer. 

Det gør vi via aktiviteter, der sætter skub i udvikling af kompetencer med afsæt i brugernes individuelle målsætninger – fx at møde i rent tøj, tale pænt til andre, lære at sige fra på en god måde, vente på sin tur eller lytte til andre.

Herudover har vi fokus på aktiviteter og interesseområder, der skaber både glæde og giver succesoplevelser for derved at booste selvværdet og motivationen for endnu mere læring. Det kan fx være at have ansvaret for at dække op til kaffepause eller deltage i idrætsaktiviteter sammen med andre.

Arbejdsliv

Arbejdsopgaver er med til at skabe sammenhæng, mening og et konkret fællesskab blandt vores brugere. De bidrager til at lave en genkendelig struktur i hverdagen, hvor brugerne kender deres opgaver og de øvrige brugere og fagpersonale og oplever at være vigtig for fællesskabet. Det skaber tryghed og samhørighed og en god hverdag med mening.

Derfor er arbejdsopgaver for brugere med kompetencer til det også en del af vores aktivitets- og samværstilbud.