Faglige metoder
Vi anvender evidensbaserede pædagogiske teorier og praksisser og arbejder ud fra en anerkendende tilgang med udgangspunkt i den enkelte elevs motivation, potentiale og ønsker. Vi har et ressourcefokuseret og anerkendende miljø, hvor dialog og gensidig respekt er en selvfølge, og hvor vi lægger vægt på at skabe gode relationer, tryghed og trivsel. Fordi det er en forudsætning for læring.
Vi arbejder primært med relations- og strukturpædagogiske tilgange, der kompenserer for den enkelte elevs begrænsninger. Vi møder eleven dér, hvor han eller hun er i livet lige nu og tilrettelægger og tilpasser undervisningen ud fra den enkeltes behov.
Vi anvender forskellige hjælpemidler og pædagogiske redskaber, bl.a.:
- Afskærmning og indretning af fysisk miljø
- Sansestimulerende redskaber og aktiviteter
- Gentagelsens pædagogik og fastlagte strukturer
- Struktureret pædagogik – hvem, hvad, hvor, hvornår, hvor længe og hvorfor
- Visualisering – fx billeder, piktogrammer eller ure til at illustrere tid
- Whiteboard og projektor
- Kompenserende læse- og skriveprogrammer (fx CD-ord)
- Psykoedukation, selvforståelse og kompenserende metoder
Vi tilretter brugen af hjælpemidler og redskaber ud fra den enkelte elevs behov, mål og udviklingspunkter, så vi i videst muligt omfang understøtter elevens læring, udvikling og selvstændiggørelse samt mulighed for at indgå i undervisning og fællesskab.
Herudover kombinerer og tilpasser vi den enkeltes behov, fx som kombineret tavle-undervisning, praktisk undervisning/arbejde, projekter og selvstændigt arbejde.